Självmord i häkte o anstalt

I våras tog en man livet av sig i häktet i Mariestad genom att hänga sig på toaletten. Ja, egentligen tog han inte livet av sig, han försökte. Men vårdarna som upptäckte mannen fattade inte att han borde tas ned utan stängde och LÅSTE dörren i väntan på ambulans. Det hela slutade med att ambulansmännen 9 minuter senare fick ner och igång honom, men han avled 2 dygn senare på sjukhus.
Att folk har har suicidtankar i våra häkten och fängelser verkar åtminstone för vår kära generaldirektör Lars Nylén komma som en total överraskning. Jag kan iaf inte komma på någon annan förklaring till att han efter denna och en del andra tveksamma ingripanden drabbades av lite lätt panik och snabbt som ögat gick ut i media och förklarade att alla som jobbar inom dessa områden omedelbums skulle utbildas i suicidprevention, något som kanske borde vara en självklarhet redan innan, men så var det inte.
Ni som känner mig vet att jag under en tid jobbade på Norrtäljeanstalten, ett jobb som jag trivdes bra med, men som pga långa resvägar samt urusel ledning fick mig att tappa gnistan.
Jag xtraknäcker dock fortfarande där eftersom jag gillar själva jobbet och mina fantastiska kollegor (ja, alla är inte inkompetenta idioter som jobbar i kriminalvården)
Strax efter att GD gått ut och deklarerat att nu skulle alla utbildas så kom jag till antalten för ett av mina extrapass. På anslagstavlan i vaktrummet hänger det en sekatör och över sitter det en lapp med ordet: Hängningssekatör. Jag frågade mina kollegor vad det var och svaret blev " Den är till för att vi ska kunna klippa ner dom om dom försöker hänga sig"
Nej kära vänner, jag skojar inte. Detta var på fullt allvar.
Nu är det här året snart slut. Jag har ännu inte sett röken av någon suicidpreventionsutbildning och detsamma gäller många av mina  kollegor på anstalten.
Däremot har enligt GD 3000 personer som jobbar i våra häkten minsann fått utbildning, vilket är fantastiskt med tanke på att så många inte finns anställda i den verksamheten
Inom anstalt så har många varit på en infoträff på ca 4 timmar  som letts av ansvarig sjuksköterska på respektive anstalt, men att det skulle vara själva utbildningen????? Nej, det är det nog inte många som förstått.
För er som är intresserade så har Kaliber i P1 gjort flera reportage i ämnet

http://www.sr.se/cgi-bin/P1/program/artikel.asp?ProgramID=1316&Artikel=2441321

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0