Girighetens ansikte

Om du är produktionsarbetare på Volvo och blir arbetslös så får du A-kassa.
Om du är VD för ett storföretag så har du en månadslön som motsvarar ungefär fem!!!!! årslöner som ovannämnda arbetare.
Klart som fan att du inte kan ha möjlighet att klara dig på det som du eventuellt har kunnat spara om du är VD, utan du behöver en fallskärm som ser till att du inte behöver sänka din standard om det värsta skulle hända, dvs att du blir friställd.
Om du är så korkad så att du blir riksdagsman så har du som tur är en inkomstgaranti som gör att du inte tvingas tillbaka till den reguljära arbetsmarknaden, för att vara riksdagsman är inget att stoltsera med i en CV. En riksdagsman som varit borta från sitt "vanliga" yrkesliv är nämligen helt oduglig och kan omöjligen förväntas få ett jobb igen, i alla fall inte inom sitt utbildningsområde.
Har du valt en karriär inom t.ex NHLhockeyn så är det rikitgt synd om dig. Då har du ju antagligen inte hunnit skaffa dig en utbildning utan det enda du kan  är att åka skridskor och tänk den dagen då du inte kan åka skridskor längre. Då kanske du tvingas ta ett jobb som expertkommentator på någon reklam TV-kanal, eller, o hemska tanke, söka in på komvux /högskola och skaffa dig den utbildning du aldrig fick som ung.
Själv arbetar jag liksom Lars G Nordström i statens tjänst. Jag som behandlingsassisitent, han som VD för posten.
Jag kan med min lön leva ett bra liv, inte ett liv i överflöd, men ett liv där jag varje dag kan äta mig mätt. Lars G Nordström tjänar lika mycket i månaden som jag gör under ca tre år, och min reflektion blir....................
Kan man äta sig mer än mätt????????

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0