Normal eller vanlig

När jag gick min utbildning till kriminalvårdare så hade vi en föreläsning med en helt fantastisk man som heter  Gillis Herlitz. Hans föreläsning handlade om kulturmöten och jag kan lova att alla 60 åhörare satt trollbundna i nästan 7 timmar totalt.
Gillis Herlitz är lite av en expert på mänskliga relationer och beteenden. Han har en bakgrund som antropolog och etnolog med mycket praktisk erfarenhet från många kulturer runt om i världen. Fast mest ägnar han sin tid till att skriva och föreläsa om hur människornas situation är i det svenska arbetslivet.
En sak som jag tog med mig var bl.a det här hur ett ord tolkas
Som exempel tog han orden normal och vanlig. Många människor sätter likhetstecken mellan dessa båda ord, men om du sätter bokstaven O framför så blir skillnaden milsvid.
Ovanlig betyder ofast något  i stil med unik, medan onormal har en klang som att det är negativt avvikande.
Nu har det snart gått två år sedan jag lyssnade på honom, idag använder jag ordet normal/onormal med större urskiljning än jag gjorde innan. Och du...... Får du nå´n gång chansen att ta del av hans föreläsning, kanske genom jobb eller skola så är mitt tips, va inte sjuk just den dagen, det är ju antagligen bara en VANLIG oskadlig snuva.

http://www.artist1.se/gillis_herlitz/index.htm

Kommentarer
Postat av: Gia

Kan det vara möjligen för att vi använder normal/onormal i felaktig betydelse? Korrekt tolkat betyder det ju att följa normen/inte följa normen. Det ses ofta som modigt att gå utanför normen, men att vara onormal har likhetstecken med abnorm...

2008-11-06 @ 08:41:02
Postat av: Lena

Klok som vanligt.

2008-11-06 @ 08:48:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0