Kan man jämföra sorg?

Jag har tänkt på en sak. Kan man jämföra sorg? Det som för mig är en katastrof är kanske för en annan person en bagatell. Betyder det att min sorg är mindre värd då? Vad vi har med oss i bagaget formar ju oss som människor och vi kan ju bara jämföra med oss själva. Om jag t.ex träffar en person som totalt bryter ihop för att det regnar ute när hon ska ha trädgårdsfest, då är det ju väldigt enkelt att avfärda det som trams. Men.... om den personen aldrig har haft en motgång eller helt enkelt tycker att det för stunden var det värsta som kunde hända, vad är det då som ger mig rätten att tycka att hon inte äger rätten att känna på det viset? Alldeles för ofta tycker vi saker om andra utan att själva tänka efter. Att ha respekt för att vi alla är olika med olika referensramar är något som jag själv föröker att hålla i minnet i mitt möte med andra. När jag var ung så hade jag allt så klart för mig. Ingenting var svårt och det fanns en lösning på alla problem. Nu har jag blivit äldre och förhoppningsvis lite klokare och inser att våra olikheter är det som utmanar och ger oss en anledning att hela tiden vara skärpta och utvecklas. Tänk efter nästa gång du träffar någon som är ledsen över något som i dina ögon inte är värt ens en liten suck och ännu mindre några tårar eller ångestkänslor. Den personen är inte du. Den personen är en alldeles egen individ med ett alldeles eget känsloregister. Om du då ska tycka eller känna något så är det kanske glädje över att vi är olika, för tänk så trist och likgiltigt livet annars skulle vara.

Kommentarer
Postat av: Fia

Tror nog inte man kan jämföra sorg , alla är vi olika upplever saker och ting olika!

2008-10-26 @ 22:12:09
URL: http://sofsan.blogg.se/
Postat av: Melvin

Har också tänkt på det. Jag tror bara man kan jämföra sina egna olika "sorger" med varandra. för det är som du säger, alla saker betyder olika mycket för olika personer, och om det värsta som kan hända en är regn under en trädgårdsfest så kan den personen vara glad att den inte varit med om värre.

2008-10-26 @ 22:16:44
URL: http://wrickedgame.blogg.se/
Postat av: Gia

Jag håller med dig i princip, och självfallet har man rätt till sitt eget känsloliv, MEN; om man alltid gör väldigt stor sak av tex trädgårdsfesten tror jag att man blir en kall och hård människa.



Vad jag grundar detta på är att varje litet dilemma man ställs inför, varje liten motgång blir så stor så att man till slut tappar all förmåga till empati.



Vem har tid och kraft att bry sig om någon annan om man hela tiden ska gråta över livets små förtretligheter, såsom regn på en trädgårdsfest? Och då kommer vi till kärnfrågan, vem har tid och kraft åt att engagera sig i stora frågor som mänskliga rättigheter o dylikt? Eller ens kraften att bry sig, när man redan gjort av med all energi på att gråta över spilld mjölk....

2008-11-03 @ 12:12:37
Postat av: Lena

Gia din knasboll det var ju precis det jag vill att vi inte skulle göra, förringa andras sorg. Självklart kan vi inte engagera oss i allt, men vi kan respektera att alla har olka saker i livet som gör oss upprörda och ledsna.

2008-11-03 @ 14:06:37
Postat av: Gia

nu har vi hamnat i en hönan eller äggetidiskussion tror jag :)

2008-11-03 @ 20:08:09
Postat av: Lena

hahahaha

2008-11-04 @ 00:17:50
Postat av: Lotta

Tycker inte man borde jämföra sorg. men det kan ge rätt bra perspektiv ibland. Jag läste just om en kvinna som förlorat en jävla massa. Det fick mig att känna mig lycklig över allt jag har.



Kram!

2008-11-06 @ 21:34:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0