Dessa fantastiska ungar


Jag har fått min son tillbaka!!!!

När jag kände att jag var på väg att ge upp, inte bokstavligen såklart, men mentalt. Då, då hände något.
Inledning på sommaren var oerhört jobbig för hela familjen. Sonen gjorde revolt mot allt som både fanns att revoltera emot och allt annat oxå.
10 veckors sommarlov kändes oöverstigligt. Va det så här det skulle vara? Bråk från morgon till kväll utan något som helst ljus i tunneln.
När allt va som jävligast så grät jag mig till sömms varje kväll. Inte speciellt moget det vet jag, men det är inte lätt att vara förnuftig och logisk när det känns som att alla grepp är totalt tappade.
Vändningen kom när jag och hans far fick veta saker om hans liv som varken gjorde oss stolta eller nöjda, men där vi ändå kunde hitta ett sätt att prata med honom och få honom att öppna sig och "lägga alla kort på bordet"
Nej, han varken knarkade eller krökade, absolut inte, men är man van att ha ett barn som alltid har varit ordningssam så är det nog så traumatiskt som förälder när man tvingas inse att även mitt barn testar gränser mer än vad som är önskvärt.
Oavsett om vi läser all litteratur som skrivits i ämnet pubertet. Oavsett om vi pratar med andra föräldrar i samma situation så tror jag att det för de flesta av oss ändå kommer som en chock när det väl händer.
Nu vet jag att det inte finns några manualer för vad som är rätt o fel. Jag vet oxå att det vänder. För en del går det fort och för en del är det en lång o plågsam tid.
I vår familj känns det som att det värsta är avklarat. Självklart kommer det att komma bakslag, jag é inte helt korkad. Men idag kan vi skratta o prata nästan som vi gjorde förr. Jag o Sonens pappa är inte längre fienden utan några som finns där vare sig han vill eller inte, och han verkar vilja.




Kommentarer
Postat av: monika din nattkompis

Måste bara skriva ett litet inlägg IGEN.........

Tänk att man har klarat av tonårstiden...Jag har 3 döttrar födda 69,72 och 73. Numera kan vi, döttrarna och jag skratta åt tonårsupproret, men när det var aktuellt var jag en " pain in the as " för mina tjejer, Mamma hade aldrig varit kär, förstod inte hur svårt det var när kärleken inte besvarades av den tillbedda osv,osv.

Mina döttrar har egna stora barn nu, men ibland ringer dom och undrar " Var vi såååå jobbiga?" Svar " Näääää, ni var värre!!!!" Sagt med en gnutta ironi och massor av kärlek.

Lycka till ännu en gång med att bli " FRU ".

Kramizar ännu en gång

från din nattkompis Monika.

2009-08-30 @ 04:02:32
URL: http://www.orionstjarnan.se
Postat av: Gia

JA det är ju så att en förälders uppgift är att vara "a pain in the ass" under en period. Det är liksom det som är grejen med deras sökande efter självständighet, samtidigt som de vill bli älskade för allt knas de gör. Eller snarare att hur de än ser ut, hur de än uttrycker sig och vad de än gör vill de få bekräftat att blir de älskade för den de är. De är också fullt medvetna om att man inte älskar allt de GÖR. Det är min fasta övertygelse att om de får hjälp med den första delen blir andra delen inte så marig. Ni har gjort ett strålande jobb.



Kram

2009-08-30 @ 09:32:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0