Den som har minst betalar mest

Vad tycker ni?

Själv är jag inte ett dugg imponerad av det avtal som IF Metall slutit med arbetsgivaren. Ja, jag vet att det kanske räddar en del jobb i det korta perspektivet, men till slut är det ändå ägare och ledning som skrattar hela vägen till sina feta bankkonton.


Så här skrev Marcus Birro på Expressen idag:

Facket svek sjuksköterskorna. Nu sviker facket metallarbetarna. Kära arbetare. Ni blir grundlurade. Ni blir blåsta av en fackförening som anser att ni som tjänar minst ska vara dem som tar den största smällen när den ekonomiska krisen nu rullar in över Sverige som en dimma. Cheferna? Direktörerna? Glöm det. Det är ni som ska gå i täten.
Facket tycker att det är människorna med de små ekonomiska förutsättningarna som ska det största ansvaret. Hur kunde det gå så snett?

Ser ni inte vilket hån ni blir utsatta för? Det är obegripligt hur så många arbetare faktiskt ställer sig bakom fackets krav på lönesänkningar. Är jobbet som montör så heligt? Är jobbet vid varvet det viktigaste du har?Är det allt du någonsin drömt om att bli? Eller finns det en kropp under den där uniformen, finns det ett hjärta som slår i sin egen takt, som är allting annat också?
Är det så betydelsefullt för dig att du är villig att göra samma stenhårda arbete, fast för lägre lön?

Vilken skamlig ynkedom det här landet har blivit när arbetarna och deras egna representanter är så fega att de frivilligt går med på att klassa ner sitt eget arbete och sänka lönen medan herrarna med pengarna nickar i samförstånd bakom sina slipsar och garvar arslet av sig när ni inte ser.

Kommentarer
Postat av: Voogi

Hej Tigermamma!



Kom hit via Futuramios blogg.



Lönen per arbetad timma är inte sänkt. Medlemmarnas bidrag är att gratis ställa tid till förfogande för utbildning m m. Det är en bra väg att gå om bolaget är livskraftigt på sikt, men negativt om det ändå slutar i omfattande uppsägningar eller konkurs. Man kan hävda att det är en solidarisk åtgärd när man går ner till 80% arbetstid i st f att stå kvar vid 100% och låta 20% sägas upp.



Nej, ägare skrattar inte hela vägen till banken. Du är antagligen för ung för att på allvar läsa dina pensionsprognoser, men där står att läsa hur det har gått för ägarna. Det är nämligen alla vi som så småningom skall ha pension som är de största ägarna på börsen. Dock är vi, tyvärr, alldeles för passiva genom att inte ställa några krav på våra företrädare, dvs fondförvaltarna, som inte har några egna incitament att sätta rejält tryck på styrelserna/ledningarna.



Ägarnas passivitet är huvudorsaken till excesserna i ersättningarna till ledande personer, men förändringarnas vindar blåser på det här området.



Det finns inga vetenskapliga belägg för att bonusar på toppnivån skapar bättre prestationer. Den som tjänar t ex 200.000/månad skall alltid göra sitt yttersta, inkl obetald övertid, för sin arbetsgivare. Begär man en extra morot för att lägga på ett kol till, så skall man ha sparken med omedelbar verkan i stället.



Däremot kan man mycket väl ha en rörlig lönedel baserad på vinst; ju mer vinst ett företag gör, desto bättre möjlighet att betala lite mer i lön. Men det skall gälla alla, för alla har bidragit till vinsten.

2009-03-20 @ 15:05:04
Postat av: Anonym

Hej Voggi!



välkommen till min blogg, jätekul att du tog dig tid.

När det gäller sänkt lön så står min åsikt fast eftersom jag när jag jobbar har en antällning som baserar sig på att jag ska vara på jobbet en viss tid med en viss lön. Om jag vill gå ner till deltid så sänks min lön, men det ska vara självvalt. Jag tycker tt ditt resonemang bygger på att alla har råd att arbeta deltid vilket inte alltid är fallet. Om det var en garanterad lösning för att ingen ska bli av med jobbet, då är det en helt annan sak, men som läget är nu så tror jag bara att det handlar om att köpa tid.

Jättegulligt att du tror jag är för ung......... Det var det länge sen nån sa:)



Lena

2009-03-21 @ 13:10:49
Postat av: Voogi

Det är en svår balansgång för facket och det är alltid någon som blir lidande, tyvärr.



Det skrivs inte mycket om det, men det är många chefer som också blir uppsagda. Glöm det lilla fåtal som nu löper gatlopp i pressen; de är inte representativa för svenska företagsledningar, varken i moral eller intjäning.



2009-03-21 @ 18:01:23
Postat av: Gittan

Jag tycker att Birro för ett vulgärresonemang. Det bygger på en verklighet som inte finns, ett klasshat och en föreställning om att vår verklighet inte förändras.

Jag har i flera år funderat på hur vi ska kunna behålla vårt relativt höga löneläge i Sverige i den globaliserade verklighet vi alla lever idag. Jag har kommit fram till att det inte går. Varför skulle det gå? Jag tycker att Metall är ganska modiga som vågar gå med på detta. Om det svenska facket bara skulle vara hårdnackade i den här frågan är risken stor att väldigt många jobb försvinner och när konjunkturen vänder lär det inte vara i Sverige de återkommer.

2009-03-22 @ 10:33:30
URL: http://metrobloggen.se/blaenda
Postat av: Lena

Hej på dig Gittan!!

kan jag ana att Birro inte står på favoritlistan?

Relativt höga löneläge? Det arbetar en massa människor i vård skola omsorg, de tycker nog inte att de har en relativt hög lön. Iaf gör inte jag det.



Kramar Lena

2009-03-22 @ 12:06:44
Postat av: Gittan

Det är ju inte de jobben vi riskerar att förlora till låglöneländer, utan den produktion av varor som genererar de skatteintäkter som gör att vi över huvud taget kan erbjuda någon vård skola eller omsorg. Bilar, mobiltelefoner, sånt som vi drar in pengar på...

2009-03-22 @ 12:49:42
URL: http://metrobloggen.se/blaenda
Postat av: Lena

Aha, så jag är i fel branch? Jag skulle alltså vara välbetald om jag bara hade vettet att söka mig till produktionsindustrin?:))

2009-03-22 @ 15:45:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0